Administrative bygninger

Når der er tale om strømsvigt, skelnes der mellem Brownouts og Blackouts:

  • Brownouts: strømsvigt i op til 2 timer.
  • Blackouts: strømsvigt i over 2 timer.

Afbrydelse af strøm i forbindelse med et Brownout

Brownouts kan være planlagte og vil derfor i nogle tilfælde blive varslet dagen forinden. Hvis Digitalisering & IT modtager et varsel, videreformidles informationen til alle ledere, der har mulighed for at igangsætte interne beredskabsplaner på egne områder.

Ved et Brownout igangsættes følgende:

  • UPS’en (nødstrømsanlæg) tager over med det samme. UPS’en kan opretholde strømmen på Rådhuset i 30 minutter.
  • Ved strømsvigt går der automatisk en alarm til Redningsringen. Redningsringen kontakter Chefen for Digitalisering & IT, som tager stilling til evt. aktivering af afdelingens interne kriseberedskab (særligt hvis det er et uplanlagt brownout)
  • Der afsendes automatisk en adviseringsmail til centrale tekniske medarbejdere i Digitalisering & IT samt afdelings hovedpostkasse.
  • Når den anden nødstrømsgenerator på Rådhuset er startet op, overtager den for UPS’en i det resterende tidsrum.
  • Internetforbindelsen kan opretholdes i løbet af et brownout. Vær dog opmærksom på at internethastigheden kan blive langsommere i tidsrummet.
  • Mobilnetværket vil ligeledes kunne sikre forbindelse i to timer. Det kan være en fordel at foretage opkald uden for.

Afbrydelse af strøm i forbindelse med et Blackout

Et blackout er uplanlagte strømafbrydelser, som varer i mere end 2 timer. Det betyder også, at det går fra at være et brownout til at være et blackout, hvis tidsperioden overstiger 2 timer. Når de 2 timer er gået, ændres situationen og følgende igangsættes på Rådhuset:

  • Nødstrømsgeneratoren på Rådhuset fortsætter i minimum 17 timer, hvorefter den kan forlænges ved påfyldning af diesel. Chefen for Digitalisering for IT har ansvaret for, at der foreligger en procedure for påfyldning af diesel.
  • Nødstrømsgeneratoren sikrer, at der fortsat vil være internetforbindelse på Rådhuset i en given periode. Det betyder, at dem der ikke har strøm ude i områderne, har mulighed for at arbejde og/eller oplade enheder på Rådhuset om nødvendigt. Det kan forekomme, at mobilnetværket overtager for at opretholde internetforbindelsen. I disse situationer vil internethastigheden forværres markant og internetforbindelsen vil derfor blive prioriteret til vigtige og kritiske arbejdsopgaver.
  • Det vides ikke med sikkerhed, hvor længe mobilnetværket og internetforbindelsen vil kunne opretholdes.
  • Det vil fortsat være muligt at tilgå drev på Rådhuset, selvom internetforbindelse forsvinder.

Vær opmærksom på altid at have beredskabsplaner i printet format, på et USB-stik eller på et drev således det er muligt at tilgå planerne uden hhv. strøm- eller internetforbindelse.

Oversvømmelse i bygning og/eller udenoms areal som følge af skybrud eller anden kraftig regn.

 

Ansvarlig:

Lars Sandholm (Leder af Kommunale Ejendomme)
tlf. 24 48 56 30

Frank Madsen (Teknisk serviceleder)
tlf. 24 41 24 92

Alarmering:

Fra tekniske installationer (dykpumper eller følere, som overvåges af ekstern alarmcentral)

Fra personale på stedet.

Håndtering:

Ansvarlige på listen over medarbejdere med tilkald kontaktes.

Teknisk serviceleder foretages vurdering af situationens omfang og kontakter ved behov Leder af Kommunale Ejendomme.

Der iværksættes begrænsning af skaderne og skadeservice tilkaldes.

Vedligehold:

Funktionsafprøvning af pumper og følere foretages løbende af Teknisk Serviceleder, i forbindelse med daglig drift af bygningerne.

I tilfælde af brand på Rådhuset skal bygningen evakueres.

Dette kort viser hvor din afdeling skal mødes udenfor Rådhuset.

Krisestyring og Akut hjælp

Krisestyring 

Hent hurtig hjælp, når krisen banker på
Krisestab
Rollebaseret krisestyring
Krisekommunikation

Akut hjælp

Alamering af 112 ved ulykke, bombetrussel, brand, evakuering, førstehjælp, overfald og trusler samt psykologisk krisehjælp

Se også indsatsplan for krisekommunikation