Arbejdsmarked & Borgerservice

Afdelingens samfundskritiske funktioner:

At tage vare på borgere og medarbejderes sikkerhed, når de bruger, arbejder på eller besøger vores tilbud.

På længere sigt bliver det også en samfundskritisk funktion at udbetale forsørgelsesydelser til borgerne.

Afdelingens interne krisestyrings-organisation

Kriseleder:

Job- og Borgerservicechef Lene Marie Nørlund
tlf. 9663 1000
mobil 6180 5625
Stedfortræder:  Direktør Pia Ulv Helleland
tlf. 9663 1279
mobil 4017 8617

Ved opstået krise på kompetenceværkstedet, er afdelingsleder Klara Marie Jensen kriseleder.
tlf. 9663 1264 
mobil 3070 2322

Krisestaben i Job- og Borgerservice er identisk med Job- og borgerservices teamledergruppe. 

Job og Borgerservicechef Lene Marie Nørlund, tlf. 9663 1000, mobil  6180 5625

Afdelingsleder Klara Marie Jensen, tlf. 9663 1264, mobil 2216 7300

Afdelingsleder Monica Bunch Christensen, tlf. 9663 1224, mobil 3013 1718

Afdelingsleder Linda Møller Larsen, tlf. 9663 1270, mobil 6180 5656

Job- og Borgerservicechefen er således overordnet ansvarlig for at lede den interne krisestyring og udpeger krisestaben når nødvendigt.

Mødested

Primært samlingssted ved aktivering af krisestaben på driftsniveau 1:  
Kompetenceværkstedet
Bøgelundvej 50
Bonnet
7620 Lemvig

Alternativt,
Lene Nørlunds kontor,
Lemvig Rådhus
Rådhusgade 2
7620 Lemvig

Sekundært mødested (hvis krisestaben er aktiveret på niveau 2 eller hvis primært samlingssted af anden årsag ikke kan benyttes):

Lene Nørlunds kontor,
Lemvig Rådhus
Rådhusgade 2
7620 Lemvig

Krisestaben kan desuden beslutte at mødes på anden lokalitet efter konkret vurdering. I givet fald informeres de øvrige deltagere i forbindelse med aktivering.

Indkaldelse:

Kontakt sker primært med telefon.

Der kan også bruges sms. Arbejdstelefonnumre anvendes primært.

Chefer/ledere i organisationen skal om muligt være tilgængelige på arbejdstelefon uden for normal arbejdstid.

Job- og Borgerservicechefen indgår i kommunens øverste krisestab når det er relevant. Stedfortræder er direktør Pia Ulv Helleland.

Alarmering

Alarm og varsling kan komme fra borgere, medarbejdere, ledere indenfor arbejdsmarked og borgerservice eller andre offentlige institutioner.

I forhold til Sundhedsberedskabet kan alarm og varsling også komme fra Regionens Akutfunktion, Sundhedsstyrelsen, Styrelsen for Patientsikkerhed og Redningsberedskabet.

Modtager af alarm involverer straks nærmeste leder med henblik på eventuel aktivering af krisestaben, jf. aktiveringsprocedure i Generel Plan for Fortsat Drift.

Alarmering sker telefonisk.

Opgaver

De konkrete opgaver fremgår af beskrivelserne i den rollebaserede krisestyring

Kontaktoplysninger

Kriseleder er ansvarlig for at kontakte centrale personer og relevante eksterne myndigheder. 

Oprettelse/revision

Denne delplan er udarbejdet af Maria Berwald januar 2022 og godkendt af Job- og Borgerservicechef Lene Marie Nørlund den 21 februar 2022.

Situation

Der er udbrudt en ukontrollérbar brand, som ikke umiddelbart kan slukkes af personalet.
Indsatsen retter sig mod at evakuere borgere og medarbejdere i huset og sekundært at lave brandslukningsindsats.

Alarmering

Tilstedeværende medarbejdere ringer straks til 112 og følger denne instruks.

Røgalarmer alarmerer - de er placerede i gangarealer, indgangsparti og i værkstedet.

Opgaver

  • Red menneskeliv
  • Alarmér alle i bygningen
  • Bekæmp og begræns ilden, hvis det er forsvarligt.

Handling

Tilkald brandvæsenet – ring 112.

Ved 112 oplys:

  • Hvad der er sket
  • Om der er tilskadekomne – hvor mange
  • Adresse og telefonnummer du ringer fra

 Foretag evakuering

  • Alle personer forlader bygningen ved at benytte nærmeste flugtvej
  • Så vidt situationen tillader det, skal det sikres, at alle er kommet ud i det fri
  • Alle samles på samlingsstedet - parkeringspladsen foran bygningen. 

Iværksæt rednings- og slukningsarbejde, hvis det er sikkert og forsvarligt. Forsøg at begrænse branden ved at lukke (ikke låse) døre og vinduer.

Modtag brandvæsenet og oplys om:

  • Der er tilskadekomne eller personer, der ikke er kommet i sikkerhed
  • Hvor det brænder
  • brandens omfang
  • Hvor adgangsvejene er.

Ledelse og organisation

Alle er forpligtiget til at følge retningslinjerne, indtil brandvæsenet ankommer.

Herefter leder indsatslederen indsatsen.

Bemanding og udstyr

  • Pulverslukkere bruges ved brande i faste stoffer, væskebrande og i gasflasker.
  • Vandfyldt slange i vægskab og håndsprøjtebatteri anvendes kun på faste stoffer og personer.
  • Brandtæppe anvendes på personer og væskebrande (kan også anvendes i forbindelse med slukning i IT-udstyr).
  • C02-slukkere bruges til brand i elinstallationer, IT-udstyr, væskebrande og gasbrande
  • Brandslukningsudstyr forefindes på kompetenceværkstedet - gennemgået med medarbejdere på personalemøde.

Kommunikation

Job og Borgerservicechef skal straks informeres, også hvis denne har fri, når branden opstår.

Job og Borgerservicechef vurderer, om direktøren skal informeres om branden.

Job og Borgerservicechef koordinerer kommunikationen og orienterer i samarbejde med Kommunikation relevante medier om ulykken.

Kontaktoplysninger

Lene Marie Nørlund, Job- og Borgerservicechef, 9663 1000, mobil 6180 5625

Andre vigtige opmærksomhedspunkter

Bliver du overrasket af røgen, skal du blive helt nede ved gulvet.

Beskyt næse og mund med et klæde og kryb mod den nærmeste udgang, eller luk døren til rummet og giv dig til kende i et åbnet vindue.

Oprettelse / Revision

Denne indsatsplan er udarbejdet af Maria Berwald janaur 2022, revideret i februar 2023 og godkendt af Job- og Borgerservicechef Lene Marie Nørlund d. 2. februar 2023.

Situation

En borger som optræder truende overfor medarbejdere eller er voldelig over for medarbejdere eller andre tilstedeværende.

Ved vold forstås:

  • Adfærd, der indebærer en krænkelse eller risiko for en anden persons sikkerhed.
  • Skub, benspænd, fastholdelse, kast med genstande, bid, niv, krads, spyt, slag, spark, kvælningsforsøg, knivstik m.v.
  • Anden udadreagerende adfærd i form af hærværk og smadring af ting, vinduer m.v. i ens umiddelbare nærhed.

Ved trusler forstås:

  • Verbale trusler, herunder trusler om vold, trusler på livet, trusler om fysisk hærværk, eller trusler, der vedrører ens familie, venner, andre nærtstående personer eller ejendele
  • Truende adfærd med knytnæve eller genstande, der kan gøre skade, afspærring af flugtveje, bevægelse af finger over halsen m.v. eller tegninger, SMS, mails m.v. med truende indhold.

Alarmering

Medarbejdere eller borgere alarmerer tilstedeværende personale. Medarbejdere kan trykke på overfaldsalarm som alarmerer højlydt ud i lokalet eller sender alarm til forkontoret.

Tilstedeværende medarbejdere kontakter nærmeste leder eller anden personaleleder i jobcenter eller borgerservice – afdelingsleder på kompetenceværkstedet (telefonisk eller fysisk hvis muligt).

Personaleleder vurderer behovet for at tilkalde politi (114) eller ambulance (112) og senere psykisk krisehjælp. Læs mere om psykisk krisehjælp her.

Når situationen tillader det, tilkaldes Job og Borgerservicechef telefonisk.

Opgaver

Den primære opgave er så vidt muligt at forhindre, at nogen kommer til skade fysisk eller psykisk.

Kommer nogen til skade er opgaven at sikre den bedst mulige opfølgning, for at forebygge varigt traume.

Derefter er opgaven at evakuere personale og borgere. Eventuelle tilskadekomne ydes førstehjælp.

Handling

  • Pas på dig selv / forsvar dig
  • Alarmér
  • Vurdér situationen, hvis der er tid og mulighed for det
  • Håndtér situationen og/eller kom væk fra situationen og i sikkerhed
  • Bring alle i sikkerhed
  • Aflås bygningen, udøv psykisk førstehjælp og tilkald krisehjælp.

Tilstedeværende personaleleder yder omsorg og tager vare på den voldsramte. Det kan f.eks. ske ved at:

  • Sørge for, at den voldsramte ikke er alene
  • Skabe ro og tryghed
  • Lytte til den voldsramte og lade vedkommende fortælle, hvad der er sket
  • Undgå at bagatellisere
  • Undgå at kritisere den voldsramtes handlinger
  • Undgå at belære om, hvad man kunne have gjort i stedet
  • Hjælpe med at kontakte familie og pårørende
  • Følge den voldsramte hjem
  • Sørge for at den voldsramte ikke er alene det første døgn

Se mere om akut krisehjælp her.

Der kan være behov for psykisk krisehjælp til andre tilstedeværende, medarbejdere og vidner.

Tilstedeværende personaleleder er ansvarlig for selv eller uddelegere at tage imod redningspersonalet, politiet og akut krisehjælp hvis relevant og orientere disse om hændelsen.

Personaleleder kontakter telefonisk Job og borgerservicechef på 6180 5625.

Ledelse og organisation

Personaleleder har ansvar for at tage vare på den eller de forurettede, ringe til relevant redningspersonale og Job og Borgerservicechef. 

Bemanding og udstyr

Overfaldsalarmer findes i hele Jobcenteret og afprøves månedligt.  

Kommunikation

Intern kommunikation:

Alle episoder dokumenteres efterfølgende.

De involverede udfylder et ”indberetningsskema til registrering af hændelser”, som sagsbehandles i den lokale arbejdsmiljøgruppe og det lokale MED-udvalg. Skemaet findes på intranet under HR – blanketter – Løn og ansættelse – Voldspolitik bilag B.

Efter den akutte situation er håndteret ringes til Job og Borgerservicechef, som vurderer om andre i Kommunens ledelse skal informeres.

Ekstern kommunikation:

Job- og Borgerservicechef koordinerer kommunikationen og orienterer i samarbejde med Kommunikation relevante medier om hændelsen. 

Kontaktoplysninger

Job og Borgerservicechef Lene Marie Nørlund, tlf. 9663 1000, mobil  6180 5625

Afdelingsleder Klara Marie Jensen, tlf. 9663 1264, mobil 2216 7300

Afdelingsleder Monica Bunch Christensen, tlf. 9663 1224, mobil 3013 1718

Afdelingsleder Linda Møller Larsen, tlf. 9663 1270, mobil 6180 5656

Andre vigtige opmærksomhedspunkter

Intern handleplan om forebyggelse af vold og trusler om vold forefindes på intranettet – Min side under Jobcenter.

Udsættes en medarbejder for vold eller trusler om vold i sin fritid eller på hjemadressen, skal medarbejderen straks/samme dag meddele dette til nærmeste personaleleder.

Herefter følges procedurerne for volds- eller trussels-episode på arbejdspladsen.

Oprettelse / Revision

Denne indsatsplan er udarbejdet af Maria Berwald janaur 2022, revideret i februar 2023 og godkendt af Job- og Borgerservicechef Lene Marie Nørlund d. 2. februar 2023.

Situation

En eller flere personer er kommet alvorligt til skade, imens de deltager i beskæftigelsesfremmende foranstaltning eller udfører deres arbejde fx på Kompetenceværkstedet.

Indsatsen retter sig mod at standse ulykken hvis muligt, evakuere borgere og medarbejdere, alarmere og give førstehjælp.

Alarmering

  • Alarmer kan komme fra medarbejdere eller borgere
  • Tilstedeværende medarbejder alarmerer akut hjælp 112 - følg denne instruks
  • Tilstedeværende medarbejdere alarmerer den nærmeste personaleleder, som derefter kontakter Job og Borgerservicechef (tlf. 9663 1000/mobil 6180 5625)

Når situationen tillader det, tilkaldes teamledergruppen telefonisk – krisestaben udpeges af Job og Borgerservicechef

Opgaver

  • stoppe ulykken og yde hjælp til tilskadekomne
  • tage vare på personer, der har overværet ulykken.

Handling

Straks – tilstedeværende personale:

  • Stop ulykken, hjælp tilskadekomne og ring 112
  • Sørg for at få andre bragt i sikkerhed
  • Informer nærmeste personaleleder, som kontakter Job og Borgerservicechefen – der afhængigt af situationens karakter kan aktivere krisestaben.
  • Tilkald nødvendig hjælp – f.eks. fra kolleger.

Umiddelbart efter og resten af dagen – nærmeste leder:

  • Giv psykisk førstehjælp til tilskadekomne, vidner, pårørende og andre involverede.
  • Sørg for at den / de kriseramte får fortsat hjælp og ikke er alene.
  • Vurdér behovet for fortsat krisehjælp - se mere her.

Opfølgning - Job og Borgerservicechef sørger for at:

  • Informere relevante pårørende, ansatte og evt. andre relevante parter.
  • Ulykken bliver anmeldt til arbejdstilsynet
  • Sikkerhedsorganisationen bliver inddraget
  • Der bliver fulgt op på de kriseramte og andre involverede.

Ledelse og organisation

Krisestab

Arbejdsmarkeds- og Borgerservices interne krisestab, som er identisk med teamledergruppen leder indsatsen

  • Job og Borgerservicechef Lene Marie Nørlund, tlf. 9663 1000, mobil  6180 5625
  • Afdelingsleder Klara Marie Jensen, tlf. 9663 1264, mobil 2216 7300
  • Afdelingsleder Monica Bunch Christensen, tlf. 9663 1224, mobil 3013 1718
  • Afdelingsleder Linda Møller Larsen, tlf. 9663 1270, mobil 6180 5656

Bemanding og udstyr

Find nærmeste hjertestarter her 

Hjertestarter hænger på væggen ved indgang B - Jobcenter.

Ved Kompetencecentret findes hjertestarter på muren tæt på hovedindgangen mellem 2 vinduer ud til parkeringspladsen. 

Kommunikation

Intern kommunikation:
Efter den akutte situation er håndteret kontaktes Job og Borgerservicechef, som vurderer om andre i Kommunens ledelse skal informeres.

Ekstern kommunikation:
Job og Borgerservicechef koordinerer kommunikationen og orienterer i samarbejde med Kommunikation relevante medier om ulykken.

Kontaktoplysninger

  • Job og Borgerservicechef Lene Marie Nørlund, tlf. 9663 1000, mobil  6180 5625
  • Afdelingsleder Klara Marie Jensen, tlf. 9663 1264, mobil 2216 7300
  • Afdelingsleder Monica Bunch Christensen, tlf. 9663 1224, mobil 3013 1718
  • Afdelingsleder Linda Møller Larsen, tlf. 9663 1270, mobil 6180 5656

Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter

Det er vigtigt at være opmærksom på den mere langsigtede virkning af en ulykke eller et dødsfald hos de ansatte. Se mere om krisehjælp her.

Oprettelse/revision

Denne indsatsplan er udarbejdet af Maria Berwald januar 2022, revideret i februar 2023 og godkendt af Job- og Borgerservicechef Lene Marie Nørlund d. 2. februar 2023.

Situation

Manglende udbetaling af ydelser ved IT-nedbrud.

Ved IT-nedbrud forstås en situation, hvor flere kommunale institutioner eller hele systemer er utilgængelige i en længere periode (f.eks. ingen forbindelse til internet).

Det er ikke muligt at tilgå kommunernes ydelsessystem hvilket påvirker udbetalinger af forsørgelsesydelser.

Alarmering

Alarmering kommer fra KL til relevant leder.

Leder orienterer medarbejdere og Job og Borgerservicechef via mail, telefon og fysisk hvis muligt.

Opgaver

Udbetaling af forsørgelsesydelser til berørte borgere.

Handling

Ved IT-nedbrud vil det være svært at danne sig et overblik over hvor mange borgere det drejer sig om og hvilke beløb.

  • Personale der udbetaler forsørgelsesydelser orienteres straks af leder
  • Afvent at den enkelte borger henvender sig
  • Personale kan i nødstilfælde udstede en rekvisition til indkøb af madvarer – efter vurdering af den konkrete sag
  • Umiddelbart efter at IT systemer kører normalt igen, skal der ske opfølgning, hvor der dannes overblik og rettes op på manglende udbetaling og eventuel tilbagebetaling (ved rekvisition)
  • Logbog føres løbende

Ledelse og organisation

  • Indsatsen koordineres og ledes af Job- og Borgerservice chefen.
  • Medarbejderne på stedet gennemfører den første akutte indsats.
  • Job- og Borgerservicechef har ansvar for kommunikation og opfølgning.

Kommunikation

Intern kommunikation:

Job- og Borgerservicechef vurderer om andre i Kommunens ledelse skal informeres.

Ekstern kommunikation:
Job- og Borgerservicechef koordinerer kommunikationen og orienterer i samarbejde med Kommunikation relevante medier om hændelsen.

Kontaktoplysninger

Job og Borgerservicechef Lene Marie Nørlund, tlf. 9663 1000, mobil  6180 5625

Afdelingsleder Klara Marie Jensen, tlf. 9663 1264, mobil 2216 7300

Afdelingsleder Monica Bunch Christensen, tlf. 9663 1224, mobil 3013 1718

Afdelingsleder Linda Møller Larsen, tlf. 9663 1270, mobil 6180 5656

Oprettelse/revision

Denne indsatsplan er udarbejdet af Maria Berwald januar 2022, revideret i februar 2023 og godkendt af Job- og Borgerservicechef Lene Marie Nørlund d. 2. februar 2023.

Situation

Når der er tale om strømsvigt, skelnes der mellem Brownouts og Blackouts:

  • Brownouts: strømsvigt i op til 2 timer.
  • Blackouts: strømsvigt i over 2 timer.

Et brownout kan være planlagt og varslet dagen forinden.

Et blackout er uplanlagte strømafbrydelser, som varer i mere end 2 timer.

Strømafbrydelser påvirker alle IT-systemer, samt lys, alarmer, nødkaldeanlæg, teknisk medicinsk udstyr og hjælpemidler.

Alarmering

Brownouts kan være planlagte og vil derfor i nogle tilfælde blive varslet dagen forinden. Hvis Digitalisering & IT modtager et varsel, videreformidles informationen til alle ledere, der har mulighed for at igangsætte interne beredskabsplaner på egne områder.

Ved uplanlagte blackouts: tilstedeværende personale alarmerer IT afdelingen indenfor IT afdelingens arbejdstid. Hvis udenfor IT afdelingens arbejdstid og i nødstilfælde kan man kontakte chef for IT og digitalisering Thomas Hyldgaard, tlf. 96 63 10 85 - 24 41 24 74, mail: thomas.hyldgaard@lemvig.dk

Opgaver

Hovedfokus er at sikre egen, kollegaers og borgeres sikkerhed. 

Handling

  • Alarmere afdelingsleder.
  • Alarmere IT afdelingen.
  • Der er strøm via nødgenerator på rådhuset, så alle systemer kan køre videre

 Ledelse

Den/de medarbejdere der er på arbejde har ansvar for at alarmere og handle i forhold til strømsvigt.

IT har ansvar for nødgeneratoren.

Kommunikation

Intern kommunikation:
Efter at den kritiske situation er gennemført kontaktes relevant leder, som vurderer om Job- og Borgerservicechefen og evt. andre i kommunens ledelse skal informeres 

Ekstern kommunikation:
Job- og Borgerservicechefen koordinerer kommunikationen og orienterer i samarbejde med Kommunikation relevante medier om hændelsen.

Kontaktoplysninger

  • Job og Borgerservicechef Lene Marie Nørlund, tlf. 9663 1000, mobil  6180 5625
  • Afdelingsleder Klara Marie Jensen, tlf. 9663 1264, mobil 2216 7300
  • Afdelingsleder Monica Bunch Christensen, tlf. 9663 1224, mobil 3013 1718
  • Afdelingsleder Linda Møller Larsen, tlf. 9663 1270, mobil 6180 5656

Oprettelse/revision

Denne indsatsplan er udarbejdet af Maria Berwald, december 2022, revideret i februar 2023 og godkendt af Job- og Borgerservicechef Lene Marie Nørlund d. 2. februar 2023.

Krisestyring og Akut hjælp

Krisestyring 

Hent hurtig hjælp, når krisen banker på
Krisestab
Rollebaseret krisestyring
Krisekommunikation

Akut hjælp

Alamering af 112 ved ulykke, bombetrussel, brand, evakuering, førstehjælp, overfald og trusler samt psykologisk krisehjælp

Se også indsatsplan for krisekommunikation